Børnehaven Gl. Kongevej

Børnehaven og vuggestuen

Børnehaven Gl. Kongevej er en integreret institution med en vuggestueafdeling normeret til 12 børn og en børnehaveafdeling normeret til 46 børn. Institutionen er beliggende i Videbæk, hvor der er både en Friskole samt den kommunale Folkeskole Videbæk Skole. Vi sender både børn til Friskolen samt Videbæk Skole.

Vores lokaler er lyse, velholdte samt tidssvarende. De er indrettet ud fra den aktuelle børnegruppe samt med mulighed for understøttelse af både aktiviteter samt leg. Vi har både større og mindre grupperum samt et tumlerum, der benyttes af børnehavegrupperne på skift. I børnehaven er der 3 grupper: Sommerfuglene og Skovmusene, hvilke er integrerede grupper med børn fra 2,10 år og frem til førskolealderen samt Rådyrene, hvilket er førskolegruppen. Vi åbner og lukker sammen i børnehaven og arbejder på tværs af grupperne ift. temaer og projekter. I både vuggestuen og børnehaven deles børnene op i mindre grupper henover hele dagen, dette er både i planlagte aktiviteter og rutiner, i spisesituationerne, ift. leg samt i overgangene.

Vi har en stor, inspirerende samt varieret legeplads med forskellige niveauer, hvor der både er fliseareal, græsarealer samt et bevokset område med både buske og træer. Desuden har vi forskellige legeredskaber samt et overdækket udeværksted samt en bålplads.

Vi har et udvidet samarbejde med den Kommunale Dagpleje i Videbæk, da vi hører under den samme Ledelse samt i forhold til at skabe sammenhæng i børnenes liv samt i forhold til at understøtte gode overgange. Vi har i den forbindelse 4 gæstepladser i vores ene børnehavegruppe til dagplejebørn over 2 år.

Vi har en stærk natur profil. Vi kører til Sandbæk Plantage og området ved Ejstrup Søerne omkring 20 uger af året. Her er de 3 børnehavegrupper i skoven både skiftevis og sammen. Det er desuden også muligt for vuggestuegruppen at tage af sted med en lille gruppe børn, dette er dog ikke noget der er fastlagt, men noget der løbende vurderes ind i den aktuelle børnegruppe. Vi arbejder kontinuerligt med inddragelsen af naturen som et aktivt læringsmiljø, og har det grønne flag, hvilket betyder, at der arbejdes aktivt med børnenes friluftsliv, natur og miljø i dagligdagen.

Desuden har vi en stærk sprog profil. Vi har en pædagog med diplomuddannelse i Sprog, som foretager sprogvurderinger, giver sparring til forældre samt personale, og desuden arbejder med mindre sproggrupper på tværs af institutionen ift. at understøtte børnenes sproglige udvikling.

I Børnehaven Gl. Kongevej arbejder vi med afsæt i Kommunens fælles børne- og ungesyn, børne- og familiepolitikken samt med udgangspunkt i den styrkede læreplan. Vi er desuden inspireret af ICDP, og har en datainformeret samt undersøgende (PLC) tilgang til praksis.

Den styrkede læreplan er det lovgivningsmæssige grundlag alle dagtilbud er underlagt, og det fælles pædagogiske grundlag er en række elementer, der beskriver den fælles tilgang og forståelse, hvorudfra der udøves pædagogik i en given kontekst i dagtilbud. Denne fælles forståelsesramme skaber udgangspunktet for arbejdet med de 6 læreplanstemaer, hvilket sikrer kvaliteten i det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.